Doutníky - symbol úspěchu?
Dovolím si napsat krátkou úvahu o tom, proč úspěšní lidé kouří doutníky a proč například golfisté sáhnou po doutníku, přestože jsou nekuřáci. Inspiroval mě náš CEO Patrik Gančarčík, vášnivý golfista, který mi jednou položil otázku: „Poraď mi nějaký doutník na golf, téměř všichni tam kouří a já se v tom nevyznám.“
A protože se tomuto „koníčku“ věnuji už pár let, poradil jsem mu a zároveň se nad tím zamyslel. V žádném případě tady nechci propagovat jakoukoliv formu kouření, protože, jak víme, kouření škodí zdraví. Pokud by vás ale zajímaly bližší informace o doutnících, můžete začít sledovat i můj instagramový účet romanharmadi, kde podrobně rozebírám jednotlivé doutníky – jejich původ, složení, chuťový profil a celkové subjektivní hodnocení.
Trocha historie doutníků: Od domorodců přes magnáty až k retailu
Doutníky mají dlouhou a fascinující historii, která sahá až k dávným kulturám v Jižní a Střední Americe. Když Kryštof Kolumbus přistál na Kubě 28. října 1492, překvapeně sledoval místní obyvatele, kteří kouřili tabákové listy svinuté do primitivních doutníků. Španělům se tato novinka zalíbila, a doutníky tak pronikly do Evropy, kde si rychle získaly popularitu mezi aristokracií. První továrna na doutníky vznikla na Kubě v roce 1541. Do Evropy se však doutníky dostaly až v roce 1717, do té doby tam lidé tabák pouze šňupali nebo kouřili v dýmkách. Dnes se ve světě vyrábí několik set milionů kusů doutníků ročně a jde o skutečně velký byznys. Mezi hlavní producenty patří Kuba, Nikaragua, Dominikánská republika a Honduras.
1. Symbol úspěchu a prestiže
Doutníky mají něco, co lidem připomíná úspěch, relaxaci a luxus – vlastnosti, které často spojujeme s úspěšnými lidmi. Právě proto úspěšní lidé, ať už jsou to šéfové velkých firem nebo golfisté, mají rádi, když doutník podtrhuje jejich postavení – zejména na fotografiích.
2. Socializace a networking
Když si úspěšní lidé zapálí doutník, často nejde jen o samotné kouření. Ve skutečnosti se jedná o rituál sdílený s přáteli nebo obchodními partnery. Doutníky fungují jako společenský „ledoborec“ – zapálit si doutník s někým vytváří okamžité spojení a uvolněnou atmosféru. Proč se na golfovém hřišti, kde se uzavírají milionové dohody, někdy zapálí doutník? Je to způsob, jak se přirozeně propojit s ostatními. Nejde o závislost na nikotinu, ale o závislost na kvalitním networkingu.
3. Osobní rituál a vítězný okamžik
Golf je sport plný klidu a koncentrace a pro mnoho profesionálních hráčů je doutník symbolem relaxace a úspěchu po dokončené hře. Jakmile zasáhnou birdie na poslední jamce nebo vyhrají turnaj, zapálí si doutník na oslavu. Je to malý rituál, který jim pomáhá zakončit dlouhý den. A když jde o vítězství, ani nekuřák si nechce tento rituál odepřít – doutník v tu chvíli není jen tabákem, ale symbolem dobrého výkonu.
4. Doutníky a image
Přiznejme si to – úspěšní lidé často budují svou image a doutník je nenápadným, ale silným nástrojem této „značky“. Lidé jako Winston Churchill, Fidel Castro nebo Arnold Schwarzenegger jsou s doutníkem téměř neoddělitelní a každý z nich ho proměnil ve svůj charakteristický rys. Golfisté a úspěšní podnikatelé, i když běžně nekouří, si uvědomují, že doutník dokáže dodat trochu „bad boy“ stylu, který se v určitých kruzích cení. Umíte si představit Winstona Churchilla bez doutníku?
Autor článku: Mgr. Roman Harmadi, Investment Manager
5. Relaxace a umění zpomalit
Úspěšní lidé mají hektický život. Na rozdíl od běžných cigaret doutníky vyžadují klid a čas. Doutník se nekouří rychle – je to pomalý proces, a právě to z něj dělá nástroj pro relaxaci. Golfisté, kteří znají důležitost koncentrace, ocení schopnost doutníku „zastavit čas“. Když si golfista či jiný profesionál zapálí doutník, je to něco jako meditace – alespoň na chvíli se zastavit a vychutnat okamžik klidu.
Doutník ale na golfovém hřišti funguje i jinak – dokáže odvést pozornost. Pokud tedy váš odpal skončí ve vodě, zapálíte si doutník a říkáte si: „Neumím golf, ale koukni, jak dobře zvládám doutníky!“ Je to prakticky golfová terapie. Možná proto ho zbožňují i nekuřáci.
Doutníky tedy nejsou jen pro kuřáky – jsou symbolem, stylovým doplňkem, rituálem. Jejich kouř si dodnes zachovává prestižní auru, ať už jde o oslavy na golfovém hřišti, u sklenky whisky nebo v kanceláři generálního ředitele. V dnešním uspěchaném světě je doutník jakousi vzpomínkou na časy, kdy lidé měli čas zastavit se, popřemýšlet a vychutnat si chvíli. A pokud si při tom navíc připadají jako vítězové, tím lépe.
A ano, doutníky dnes nekouří už jen boháči nebo „gentlemani“ s koženými křesly. Dnes si doutníky občas vychutnávají i úplně obyčejní lidé. Na rozdíl od cigaret doutníky často symbolizují chvíle pohody nebo oslavy, takže si je lidé kupují i pro speciální příležitosti. Pokud jste si tedy někdy chtěli připadat jako „šéf“ nebo si jen užít luxusní chvíli, doutník není vyhrazený jen pro milionáře, a dobrý doutník si dnes koupíte i za cenu kolem 200 Kč.
Disclaimer: Tento článek je informativního charakteru a nejedná se o investiční doporučení.
NEWS
Pro důležitá rozhodnutí jsou zapotřebí správné informace.