Stellantis – sázka na evropský automobilový průmysl
V dnešním článku si blíže představíme automobilku Stellantis. Pokud vám její název nic neříká, nezoufejte. Společnost vznikla teprve v roce 2021 spojením italsko-amerického uskupení Fiat Chrysler a francouzské skupiny PSA. Dnes se jedná o čtvrtého největšího výrobce na světě, z jehož výrobních linek v roce 2022 sjelo více než 6 milionů vozů.
Evropský automotive vykazuje rekordní zisky, covidu a inflaci navzdory
Na úvod stojí za to zastavit se u aktuální situace evropského automobilového průmyslu, který si prošel a stále prochází poměrně složitým obdobím. Kombinace koronavirové pandemie a konfliktu na Ukrajině vytvořila nepříliš chutný koktejl. Zásadním problémem byl kromě výrazných nákladových tlaků nedostatek celé řady komponent, zejména čipů a kabelových svazků. To vyústilo ve znatelný propad výroby a dlouhé čekací doby na dodání nových vozů.
Zatímco produkční problémy postupně odeznívají, na trhu se začíná projevovat ochabující poptávka ze strany kupujících, když si lidé i firmy ponechávají své starší automobily déle z důvodu vysoké inflace a úrokových sazeb. Tento vývoj se propisuje i do registrací osobních vozů. Ty sice v rámci letošního prvního pololetí v EU zaznamenaly nárůst o téměř 18 % na 5,4 milionu vozů, ve srovnání s rokem 2019 jsou však prodeje o více než pětinu nižší.
Navzdory těmto nepříznivým faktorům evropské automobilky dokázaly vyjít z celé situace jako vítěz. Díky nárůstu cen nových vozů totiž řada z nich vloni dosáhla rekordních zisků, a to navzdory nižšímu počtu prodaných kusů. To představuje solidní základ do příštích let, kdy bychom měli vidět postupné oživování trhu. Výrobci zároveň disponují dostatečnými prostředky k nutným investicím do nových technologií. Podíl nově prodaných vozů jezdících čistě „na baterky“ nyní dosahuje v EU 15 %, elektromobilů se tak již nyní prodává více než dieselových vozů a jejich podíl dál poroste. Ústup od tradičních motorů tak představuje pro celý sektor zásadní výzvu.
Stellantis - zářivá hvězda mezi automobilkami
A nyní se už konečně zaměříme na samotnou společnost Stellantis. Mezi nejznámější značky koncernu patří evropští výrobci dostupných vozů Fiat, Peugeot, Citroën a Opel. V portfoliu skupiny však nalezneme i prémiové automobily Maserati, DS nebo Alfa Romeo. Na své si přijdou i fanoušci terénních vozů (Jeep) nebo amerických značek jako Dodge či RAM. Produkce koncernu je tak široce diverzifikovaná a dokáže nabídnou jak vozy pro široké masy, tak i sportovní a prémiové automobily.
Akcie společnosti se primárně obchodují na burzách v Paříži a Miláně, nicméně lze je pořídit i na newyorské burze za americké dolary. Titul za sebou má zdařilé období, kdy po výrazném covidovém propadu až k hranici 6 EUR dokázal vyšplhat na více než trojnásobek. Graf před rokem 2021 zobrazuje vývoj akcií společnosti Fiat Chrysler, která formálně převzala skupinu PSA.
Solidní ziskovost, zkušený management a růstový potenciál
Stellantis představil rekordní čísla za první pololetí letošního roku, když na tržbách vykázal meziroční nárůst o 12 % na 98 mld. EUR. Čistý zisk pak dosáhl 10,9 mld. EUR, což představuje meziročně dokonce o 37 % více. Koncern tak dokáže generovat velmi solidní ziskové marže. Ty jsou dokonce znatelně vyšší než u většiny konkurentů, když průměr sektoru je méně než poloviční. Stellantis je pomyslnou mašinou na peníze, díky čemuž nezapomíná ani na své akcionáře, když aktuální dividendový výnos činí 7,2 % ročně. Společnost zároveň rozpouští volnou hotovost i prostřednictvím odkupu vlastních akcií, na což letos plánuje vynaložit celkem 1,5 mld. EUR, což odpovídá 2,3 % současné tržní kapitalizace.
V čele společnosti stojí Carlos Tavares, bývalý závodník rally a dlouholetý matador působící na předních funkcích v rámci automobilového průmyslu. Své schopnosti prokázal mimo jiné jako ředitel skupiny PSA, kterou dokázal postavit na nohy, když v letech 2014 až 2018 díky jeho opatřením automobilka zvýšila provozní zisk na více než pětinásobek.
V rámci Stellantis plánuje Tavares do roku 2030 zvýšit roční tržby na úroveň 300 mld. EUR, tedy na dvojnásobek oproti roku 2021. Hlavním pilířem má být postupný odklon od spalovacích motorů směrem k elektromobilům, které by měly tvořit více než polovinu příjmů. Firma mohutně investuje do vývoje nových technologií v Evropě i Asii, zároveň uzavřela strategická partnerství s výrobcem čipů Qualcomm nebo technologickým gigantem Google.
Výborná firma za diskontní cenu
K růstu hospodaření v budoucnu přispějí i synergie ze spojení obou koncernů FCA a PSA, kdy dochází ke sdílení technologií a nárůstu produkční efektivity. Díky tomu bude moci Stellantis čelit silné konkurenci ze strany Tesly a čínských výrobců elektromobilů jako BYD, MG či Nio. Právě obavy z budoucí transformace společnosti jsou příčinou jejího velmi nízkého ocenění, což vytváří investiční příležitost.
Navzdory solidnímu historickému cenovému růstu se totiž akcie Stellantis obchodují za pouhý 3,7násobek očekávaných čistých zisků v příštím roce. To je i na cyklickou společnost z automobilového sektoru extrémně nízká hodnota. Pro zajímavost evropský akciový trh jako celek je z pohledu valuace více než 3x dražší. Stellantis navíc vykazuje ve srovnání s konkurencí velmi nízké zadlužení a obrovskou porci hotovosti čítající bezmála 50 mld. EUR, kterou plánuje v příštích letech rozpouštět právě na investice do nových technologií.
Stellantis je tak firmou s robustním postavením na automobilovém trhu. Vzhledem k probíhající restrukturalizaci, nákladovým škrtům a výrazným investicím do technologií má potenciál stabilně navyšovat tržby. Díky vysoké ziskovosti bude pravidelně odměňovat své akcionáře vysokými dividendami a zpětnými odkupy akcií. Trh dle našeho názoru přeceňuje negativní dopady současného vývoje na společnost, vzhledem k tomu se Stellantis obchoduje na neospravedlnitelně nízkých úrovních. Právě z toho důvodu akcie firmy patří mezi největší pozice našeho fondu SmartStocks.
Disclaimer: Informace jsou určeny výhradně k edukativním účelům a neslouží coby konkrétní investiční či obchodní doporučení. Burzovní obchodování a investování do cenných papírů je rizikové. Rozhodnutí obchodovat na finančních trzích je odpovědností každého jednotlivce a jedině on sám nese za svá rozhodnutí plnou odpovědnost.
Společnost Investhy Wealth Management, a.s. spravuje privátní alternativní fond SMART STOCKS a je zapsána v seznamu osob provádějících správu majetku srovnatelnou s obhospodařováním dle § 15 zákona č. 240/2013 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech („ZISIF“) vedeném ČNB. Činnost společnosti nepodléhá dohledu ČNB. Správa majetku společnosti je určena pouze pro privátní okruh oslovených investorů, kteří jsou kvalifikovanými investory v souladu se ZISIF. Společnost nenabízí investice veřejně ani neshromažďuje majetek od veřejnosti. Žádné z vyjádření zde obsažených nelze vnímat jako nabídku investičního nástroje či jiné formy investice dle ZPKT nebo ZISIF.
NEWS
Pro důležitá rozhodnutí jsou zapotřebí správné informace.